31 sie 2013

10 złotych zasad Korbingu

Korba is back!:)

Zaczyna się wrzesień, staruje rok szkolny. A zatem z pełną parą rusza kolejny etap Korby! Przed nami trzy intensywne miesiące przygody z Waszymi projektami (wiemy, że niektóre już są toku, lecz teraz ruszą już wszystkie). Nie możemy się doczekać!

Mamy mnóóóóóstwo wspomnień z Głodówki i Odporyszowa. Zdarzyły się tam chwile prawdziwej magii. Wielkie dzięki za to! Mamy nadzieję, że Wasze korbowe znajomości, relacje, przyjaźnie trwają... Nie wypuszczajcie ich z rąk! To megawartość!

Ten post jest po to, żeby Was powakacyjnie powitać, ale także po to, żeby Wam przekazać porcję ważnych korbowych informacji na nadchodzące trzy miesiące. Poniżej znajdziecie 10 złotych zasad Korbingu. Przeczytajcie je uważnie, mimo że tekstu jest sporo (sorry!). Wracajcie czasem do nich; są w nich zawarte istotne kwestie, o których warto (a czasem nawet trzeba) pamiętać. I znajdziecie tam też – UWAGA – zadanie dla Was na najbliższe dni!!!

A w razie wszelkich pytań czy wątpliwości – uderzajcie do swoich tutorów (biuro też jest otwarte na kontakt – adres info@projektkorba.pl cały czas działa:)).

Życzymy Wam powodzenia w projektach. I we wszystkim innym, co dla Was ważne.

Tęsknimy:)

Zespół Projektu Korba

DZIESIĘĆ ZŁOTYCH ZASAD KORBINGU

1. Po pierwsze: TO WY JESTEŚCIE BOHATERAMI/BOHATERKAMI KORBY
Od Was zależy, co się wydarzy. Wy wymyśliliście swoje projekty, Wy je realizujecie, Wy powinniście mieć z tego frajdę. Jednocześnie, oczywiście, to Wy macie wynieść z tego programu korzyść, to Wy macie się rozwijać i to Wy odpowiadacie za swoje projekty. Pamiętajcie, że wyciągniecie z tego programu (z zajęć, innych Korbowiczów/Korbowiczek, od tutorów i trenerów, ze swojej projektowej praktyki) tyle, ile będziecie sami chcieli. To Wy decydujecie! Jesteście liderami i liderkami. To Wy tworzycie Korbę i dajecie jej niepowtarzalny koloryt. Jesteście super i macie to mieć zakodowane w każdej szarej komórce!

2. Po drugie: NIE JESTEŚCIE SAMI
Korba jest cały czas z Wami. Przede wszystkim – macie do dyspozycji samych siebie, a to największa wartość, jaką sobie można wymarzyć. Wymieniajcie się doświadczeniami, współpracujcie, odwiedzajcie siebie i swoje projekty, pomagajcie sobie nawzajem w realizacji. Nikt Wam tyle nie da, co Wy sami:) Im więcej kontaktów i relacji z innymi liderami – tym lepiej. Na bieżąco możecie gadać na korbowym fanpage'u https://www.facebook.com/projektkorba i w Waszych mniejszych grupach. Zapraszamy serdecznie na fanpage - niech się tam dzieje, niech ten profil żyje! Wymieniajcie się doświadczeniami, podrzucajcie ciekawe rozwiązania, plotkujcie.
Do Waszej dyspozycji są także tutorzy. Będą się z Wami kontaktować na Facebooku, przez telefon, mailowo, podczas spotkań. Ważne – Wy też kontaktujcie się ze swoimi tutorami! Dawajcie sygnały, jeśli potrzebujecie informacji, wsparcia, jakiejś wiedzy, a czasami po prostu tylko raportujcie, co słychać:). Piszcie, smsujcie – no stress! To Wasze osoby pierwszego kontaktu i źródła wielu cennych wiadomości i innych kontaktów!
Jeżeli ktoś potrzebuje - wystawimy podpisany korbowy "glejt", który może się przydać w rozmowach z potencjalnymi partnerami, patronami czy darczyńcami. Chętnych zapraszamy do kontaktu z Agatą: agata.otrebska@projektkorba.pl.
Jak wspominała Agata na LO: do Waszej dyspozycji będzie też wsparcie finansowe – pewna pula kasy, o którą będzie można zawalczyć w ramach naszego minikonkursu grantowego. Ogłoszenie konkursu już we wrześniu!!! Śledźcie korbowy fanpage i maile.

3. Po trzecie: NIE DZIAŁAJCIE W PRÓŻNI – ZNAJDŹCIE LOKALNY BACKUP
Macie do dyspozycji całą korbową społeczność. Jednak potrzebujecie też wsparcia w swoich lokalnych środowiskach. Potrzeba Wam zespołów projektowych i potrzeba Wam wspierających instytucji. Jako pojedyncze osoby (oficjalnie się to nazywa: osoby fizyczne), w dodatku często niepełnoletnie, wielu przedsięwzięć nie możecie realizować samodzielnie, poza jakąkolwiek instytucją. Dlatego szukajcie instytucji, które wezmą Wasze projekty w opiekę. To mogą być szkoły, gminy, organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje, kluby sportowe, harcerstwo), domy kultury i inne. Wsparcie instytucji pozwoli Waszym projektom nabrać mocy i funkcjonować zgodnie z prawem i przepisami. Fundacja DEMOS także może wziąć jakieś projekty pod swoje skrzydła jako organizator – jesteśmy gotowi, by o tym rozmawiać. Warto jednak szukać organizatorów w swoim środowisku. Na pewno przydadzą się przy innych projektach w przyszłości!!!! Wiedzcie, że organizator nie musi dawać pieniędzy – jego rolą jest przyjęcie formalnej odpowiedzialności za projekt. Pieniądze powinni dać darczyńcy lub sponsorzy – już teraz zacznijcie się za nimi rozglądać!

4. Po czwarte: PAMIĘTAJCIE SKĄD JESTEŚCIE
Szukajcie lokalnych partnerów, lecz nie zapominajcie, że Wasz projekt ma źródło w Korbie i że z Korby dostaliście pakiet wiedzy, umiejętności, ludzi (Korbowicze, kadra, tutorzy), być może kasy i że Korba dalej Was wspiera. Dlatego pamiętajcie, aby zawsze zaznaczać – na spotkaniach, w rozmowach z dziennikarzami, w mediach itp. – że Wasz projekt jest realizowany w ramach Projektu Korba. Pamiętajcie o logotypie Korby na plakatach, ulotkach, stronkach internetowych, w miejscach, gdzie będziecie realizować imprezy, w ogłoszeniach medialnych. Pamiętajcie, żeby fanpage projektowy linkować z profilem oficjalnym Korby https://www.facebook.com/projektkorba. Pamiętajcie, żeby Fundacja Rozwoju Społecznego DEMOS miała status współorganizatora projektu (lub partnera, to do decyzji). Korba nie chce być pominięta! Logotypy otrzymacie w mailu z adresu info@projektkorba.pl.

5. Po piąte: DAJCIE SOBIE WYZWANIE
Korba jest po to, żeby liderzy i liderki mogli spróbować czegoś nowego i podjąć się większego niż zazwyczaj wyzwania. Oczywiście, dbajcie o siebie, żeby się nie wykończyć. Nie bójcie się jednak dać sobie prawdziwy wycisk – właśnie w Korbie warto przetestować różne sposoby działania, szarpnąć się na coś „wow”. A jeśli nie wyjdzie? Well, pracujcie na to, żeby wyszło:) A nawet jeśli coś się nie uda – to chyba lepiej w bezpiecznych, korbowych warunkach niż poza nimi, prawda? Dużo działajcie, nie porzucajcie swoich idei i planów. Szkoda marnować korbowy czas na „bezdziałanie”, nie?:)

6. Po szóste: TYLKO KROWA NIE ZMIENIA ZDANIA
Każde z Was zgłosiło do Korby propozycję projektu. Z założenia chcemy, aby te projekty zostały zrealizowane – w końcu Wasze pomysły były też oceniane. Zdajemy sobie jednak sprawę, że po Sezamie i LO mogło się dużo zmienić, jeśli chodzi o Wasze podejście do projektu. Może chcecie dać sobie większe wyzwanie? Może z kimś z Korby wpadliście na dobry pomysł współpracy? A może uznaliście, że dotychczasowe plany są zbyt mało realne i trzeba coś zmodyfikować? Także już w trakcie projektu może się zdarzyć, że poczujecie potrzebę zmiany planów. Zmiany w projekcie są możliwe, ale każdorazowo zgłaszajcie taką potrzebę tutorowi/tutorce – zawsze warto najpierw pogadać.

7. Po siódme: WYCIŚNIJCIE GĄBKĘ
Wzięliście udział w wieeeeeeelu godzinach zajęć (warsztaty, gry zespołowe, dyskusje, zadania terenowe itp.). One wszystkie były po to, żeby się przydały:) Zebraliście sporą dawkę wiedzy i nowych umiejętności, które teraz tylko czekają na to, żeby ich użyć. Jesteście nasiąknięci kompetencjami jak gąbka, teraz trzeba tę gąbkę wyżąć do ostatniej kropli! Pracujcie z narzędziami, które poznaliście. Planujcie projekt z wykorzystaniem karty projektu i harmonogramu Gantta. Wykorzystujcie narzędzia komunikacji w pracy z ludźmi. Pamiętajcie, że najskuteczniejsze są zespoły złożone z ludzi pełniących różne role. Sensownie rozwiązujcie konflikty i pamiętajcie o ich pozytywnych skutkach. Przypomnijcie sobie z Waszych grupowych korbowych doświadczeń, co działa motywująco, a co demotywująco i zastosujcie to w pracy ze swoim zespołem. Szukajcie darczyńców, mając z tyłu głowy, że w fundraisingu nie chodzi o pieniądze, ale o relacje. Mówcie o swoim projekcie tak, żeby pociągnąć za sobą słuchacza i przekonać go do swoich idei. Przypomnijcie sobie, jak działać z mediami. Pamiętajcie o swoich mocnych stronach i zasobach. I tak dalej i tak dalej. No i, oczywiście, dzielcie się swoimi pozakorbowymi umiejętnościami! Warto!

8. Po ósme: ROZMNAŻAJCIE… WIEDZĘ!
Dostaliście w Korbie pakiet różnych warsztatów. Teraz trza by iść w teren i podzielić się widzą/umiejętnościami z innymi:) Chcemy, żeby Korbowa wiedza się rozprzestrzeniała. Dlatego już teraz macie zadanie: każdy Korbowicz i każda Korbowiczka powinna znaleźć minimum 5 osób (może być więcej), dla których przeprowadzi mały warsztacik z Korbowiedzy. Wybierzcie z warsztatów takie elementy, które uważacie za przydatne i jednocześnie takie, które stosunkowo łatwo będziecie umieli przekazać i zróbcie z tego szkolonko dla piątki znajomych. Może dla członków i członkiń waszego zespołu projektowego (tak byłoby najwygodniej, polecamy)? Może dla znajomych z klasy? W swoim warsztacie możecie wykorzystać także takie same ćwiczenia, jakie Wy mieliście na Sezamie czy Liderskim Odjeździe. W razie trudności w przygotowaniu warsztatu: proście o pomoc tutorów! Wszyscy są trenerami i znają się na rzeczy:) Będą z Wami w kontakcie w tej sprawie.
Wymagane liczby: warsztat dla minimum 5 osób, powinien trwać ok. 3 godzin (za jednym zamachem albo w podziale na 2 lub 3 części). Do kiedy? Najpóźniej do 20 września!!!!!!
To zadanie jest nie po to, by Was umartwiać. NIE ZASTĄPI TEŻ REALIZACJI WASZEGO PROJEKTU!!! Ma być takim impulsem, być może kick-offem projektu i sposobem na wdrożenie „Waszych” ludzi w projektowe działanie.
A jeśli się Wam spodoba – przekazujcie wiedzę jeszcze dalej i dalej, i dalej…

9. Po dziewiąte: CZEGO OCZY NIE WIDZĄ, TEGO NIE MA
Koniecznie! Koniecznie! Koniecznie dokumentujcie swój projekt. Oprócz notatek, list obecności i innych zapisków, róbcie zdjęcia i filmy. Nie muszą być hiperprofesjonalne – niech będą nawet z telefonu. Jednak zatrzymajcie proces pracy w kadrze. Fotografować i filmować można nie tylko zwieńczenie projektów (koncert, warsztat, happening, festyn, marsz, turniej, zawody itp.). Można też dokumentować regularną pracę zespołu, spotkania, rozwieszanie plakatów, „wizję lokalną”, miejsca, w których toczy się projekt; można robić miniwywiady mieszkańcami, z uczestnikami projektu itd. Pamiętajcie, że ludzie, których fotografujecie i filmujecie powinni wyrazić zgodę na pozowanie/występowanie i rozpowszechnianie materiałów (wyjątek: foty lub ujęcia zbiorowe w „akcji”, na których jest mnóstwo ludzi, których nie sposób zapytać o zgodę np. z koncertów). Jeżeli w Waszym projekcie biorą udział dzieci jest to szczególnie ważne, żeby taką zgodę mieć od rodziców, najlepiej na piśmie. Przypomnijcie sobie treść waszych zgód na udział w Korbie – po to je właśnie braliśmy, żebyśmy mogli fotki z projektu dawać na fesja lub na stronkę…
Dokumentacja wizualna jest ważna nie tylko ze względu na to, żeby mieć pamiątkę z projektu. Każde z Was z początkiem grudnia będzie składać w Korbie raport, który będzie się składał z części pisemnej, ale też wizualnej (krótki film/slideshow – przykłady z zeszłych lat znajdziecie na korbowym kanale YouTube). Najfajniejsze są raporty z dużą liczbą obrazów (ruchomych lub nie). Obrazki dobrze się ogląda. Tylko one pozwolą poczuć Wasz projekt tym, którzy nie brali w nim udziału (a tych będzie sporo)! Najfajniejsze raporty wizualne pokażemy na Gali w grudniu!

10. Po dziesiąte: HAVE FUN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Chociaż w powyższych informacjach dużo jest rzeczy „do pamiętania” – nie stresujcie się tym zanadto. To jest po prostu zestaw informacji, który może się Wam przydać od czasu do czasu. A tak generalnie – po prostu dobrze się bawcie! Realizacja projektu powinna być przyjemnością. Jeśli tak nie będzie – rozmawiajcie z tutorami – pewnie potrzebna będzie jakaś zmiana! Rzecz jasna, w każdym projekcie są lepsze i gorsze chwile, przychodzą też kryzysy (nie na darmo w programie są zajęcia z radzenia sobie z trudnościami, konfliktami i stresem), ale tak naprawdę Wasze przedsięwzięcia powinny Wam przynosić kupę radości i satysfakcji. I niech tak będzie. Howgh!