Ekipa Korby
Korbowicze i Korbowiczki!
Wasze projekty już się rozkręcają. Warto więc zadbać o ich medialną stronę i promocję! Pod spodem macie 10 złotych przykazań medialnych. Pomogą Wam one poprowadzić komunikację medialną. Oczywiście nie oznacza to, ze zostawiamy Was z tym wszystkim samych! My również podeślemy mediom współpracującym z nami informacje o Was, aktywnych, działających i chcących coś zmienić. Bierzmy się więc razem do roboty! Ale zanim to nastąpi, przeczytajcie uważnie poniższe 10 punktów.
Po pierwsze: Stwórzcie bazę mediów!
Oczywiście polecamy korzystać możecie tez korzystać z naszych kontaktów – zapotrzebowanie zgłaszajcie u tutorów. ;) Ale to Wy jesteście na miejscu i lepiej wiecie jakie media tam działają, czy są mniejsze gazety lokalne… Szukajcie kontaktów dwukierunkowo: zarówno bezpośrednio do dziennikarzy zajmujących się miejscowością w której Korbujecie, jak i do marketingu, który jest odpowiedzialny za patronaty medialne.
Po drugie: Pamiętajcie, patronat medialny – to nie to samo co pojedynczy artykuł!
Co Wam daje patronat medialny? Przede wszystkim – możliwość promocji na stronach patrona, możliwość wykorzystywania jego logotypów oraz publikacje. Aby ubiegać się o patronat medialny musicie zgłosić się do działu marketingu, ponieważ zazwyczaj dziennikarze nie podejmują decyzji o tym jakie działanie redakcja obejmie patronatem. O patronat można ubiegać się drogą mailową, wysyłając specjalnie przygotowaną ofertę.
Po trzecie: Czym jest oferta dla patrona?
Jest to pismo, które przesyłacie do działu marketingu/reklamy. Najlepiej wysłać je w formacie PDF, ponieważ wygląda to bardziej profesjonalnie, a także chronicie tekst przed niepotrzebnym formatowaniem. Ofertę o patronat medialny najlepiej wysłać jak najwcześniej, ponieważ podjęcie decyzji czasem zajmuje redakcjom dwa-trzy tygodnie. Jeśli po tygodniu nie otrzymacie żadnej odpowiedzi, warto się przypomnieć, zadzwonić lub przesłać wiadomość z zapytaniem czy oferta dotarła. Warto trochę „naciskać” na media, dzięki temu szybciej uzyskacie odpowiedź:)
Po czwarte: co powinno znaleźć się w ofercie?
Przede wszystkim sam opis projektu, jego tytuł, co chcecie osiągnąć. Po drugie – pamiętajcie, ze jesteście Korbowiczami, informacja, ze projekt jest organizowany w ramach/przy wsparciu/pomocy/partnerstwie Korby jest bardzo istotna. Pamiętajcie, żeby Fundacja Rozwoju Społecznego DEMOS miała status współorganizatora projektu (lub partnera, to do decyzji). Korba nie chce być pominięta!:) Poza tym nie zapomnicie napisać po co piszecie (chodzi Wam o uzyskanie patronatu medialnego). Swój wiek wykorzystujcie jako atut. Podajcie kontakt do siebie, zarówno mailowy jak i telefoniczny. No i przed zakończeniem oferty pamiętajcie o tym co możecie zaoferować w zamian! I musicie napisać czego ewentualnie byście oczekiwali, oczywiście nie zapominając o zwrocie: „Jeśli mają Państwo inne propozycje dotyczące form współpracy chętnie je poznamy”. Warto być otwartym na dialog.
Po piąte: pamiętajcie o swoich mocnych stronach, zawsze macie coś do zaoferowania
Pomimo tego, ze Wasz projekt jest dopiero na początku drogi, zawsze macie coś do zaoferowania. Wystarczy pomyśleć. Może macie fanpage, na którym moglibyście umieścić logo partnera? Drukujecie plakaty – świetnie, w ofercie możecie więc napisać, że jesteście w stanie zaoferować „ekspozycję logotypu na materiałach promocyjnych”. Pamiętajcie, że możecie promować patrona podczas samego eventu, zaproponować mu pojawienie się na nim. Im więcej rzeczy możecie zaoferować, tym lepsza Wasza oferta. ALE! Pamiętajcie by oferować tylko usługi, które rzeczywiście jesteście w stanie wykonać, jeśli nie drukujcie plakatów, nie piszcie, że zamieścicie tam logo. Partnerstwa działają na zasadzie wzajemnej wymiany usług i aby była ona efektywna musi być szczera.
Po szóste: określcie czego oczekujecie od partnera
Warto napisać to już w ofercie patronackiej, by uniknąć niepotrzebnych problemów. Zwróćcie uwagę, by nie stawiać żądań, a jedynie pisać, ze to są Wasze propozycje i sugestie. Czego możecie oczekiwać? Po pierwsze i najważniejsze: objęcie patronatem medialnym Waszego projektu, zamieszczenie loga (o ile Wasz projekt je ma; na pewno ma je Korba:)), informacji o projekcie w kanałach komunikacji partnera, publikacji informacji o projekcie, wykonanie reportażu z przebiegu projektu. To Wy najlepiej znacie swój projekt, więc zastanówcie się dobrze, czego moglibyście oczekiwać.
Po siódme: nie szata zdobi człowieka, ale grafika zdobi artykuły
I nie tylko artykuły, ale także oferty! Poniższe zasady dotyczą nie tylko oferty do patrona medialnego, ale także samej informacji prasowej:
- wyróżnijcie kluczowe elementy, zachowajcie równe odstępy, wyjustujcie tekst
- zastosujcie trochę koloru – możecie zrobić tytuł w innym kolorze
- dodajcie logotyp Korby w stopce – jest to dodatkowy atut
- wysyłając e-maila z ofertą czy informacją prasową – pamiętajcie by załączyć do niego grafiki, media nie lubią pustki: może to być projekt plakatu, logotyp, fotografie z przygotowań.
Po ósme: nie ma patronów? Trudno – są dziennikarze
Jeśli nie macie czasu czekać na odpowiedzi patronów lub jeśli nie udało się Wam ich pozyskać – wcale nie oznacza to, że media nie są zainteresowane Waszym projektem! Do dziennikarzy warto wysyłać informacje prasowe, które powinny zawierać: tytuł, opis projektu, cel, kto organizuje, datę eventu i oczywiście kontakt do Was i informację, że projekt jest realizowany w ramach Korby. Informację prasową możecie wysyłać do mediów, które zdecydowały się objąć patronatem Wasz projekt, ale także ogólnie do dziennikarzy. Być może któryś z nich się zainteresuje i zechce napisać/powiedzieć o Was więcej. Warto więc się nie poddawać i nawet jeśli po dwóch tygodniach nie ma odzewu, jeszcze raz zadzwonić/wysłać wiadomość z informacją o projekcie.
Po dziewiąte: czego oczy nie widzą, tego nie ma
Dokumentujcie! Koniecznie dokumentujcie swój projekt. Oprócz notatek, list obecności i innych zapisków, róbcie zdjęcia i filmy. Nie muszą być hiperprofesjonalne – niech będą nawet z telefonu. Jednak zatrzymajcie proces pracy w kadrze. Fotografować i filmować można nie tylko zwieńczenie projektów (koncert, warsztat, happening, festyn, marsz, turniej, zawody itp.). Można też dokumentować regularną pracę zespołu, spotkania, rozwieszanie plakatów, „wizję lokalną”, miejsca, w których toczy się projekt; można robić miniwywiady mieszkańcami, z uczestnikami projektu itd. Pamiętajcie, że ludzie, których fotografujecie i filmujecie powinni wyrazić zgodę na pozowanie/występowanie i rozpowszechnianie materiałów (wyjątek: foty lub ujęcia zbiorowe w „akcji”, na których jest mnóstwo ludzi, których nie sposób zapytać o zgodę np. z koncertów). Jeżeli w Waszym projekcie biorą udział dzieci jest to szczególnie ważne, żeby taką zgodę mieć od rodziców, najlepiej na piśmie. Przypomnijcie sobie treść waszych zgód na udział w Korbie – po to je właśnie braliśmy, żebyśmy mogli fotki z projektu dawać na fesja lub na stronkę… Dokumentacja wizualna jest ważna nie tylko ze względu na to, żeby mieć pamiątkę z projektu. Każde z Was z początkiem grudnia będzie składać w Korbie raport, który będzie się składał z części pisemnej, ale też wizualnej (krótki film/slideshow – przykłady z zeszłego roku na http://www.youtube.com/user/FilmyKorba; przykłady wrzucamy i będziemy też wrzucać na naszego fejsa: https://www.facebook.com/projektkorba). Najfajniejsze są raporty z dużą liczbą obrazów (ruchomych lub nie). Obrazki dobrze się ogląda.
Po dziesiąte: nie bójcie się!
Praca z mediami nie jest straszna, ale wymaga cierpliwości i organizacji. Jeśli dziennikarz gazety prosi Was o wywiad, a boicie się, ze powiecie jakąś głupotę, zapytajcie, czy może przesłać Wam artykuł przed publikacją. Jeśli wybieracie się na wywiad do radia – wcześniej przemyślcie co chcielibyście powiedzieć. Są pytania pewniaki – które na pewno się pojawią, typu: dlaczego to robicie, o czym jest projekt, czym jest Korba, kto Wam pomaga.
Jeśli macie pytania lub wątpliwości – w miarę możliwości postaramy się pomóc! Piszcie do tutorów:) W sprawach medialnych może pomóc Marta Śledziewska: marta.sledziewska@projektkorba.pl.
Pozdrawiamy
Zespół Projektu Korba